Bli bättre löpare med styrka

Som löpare tränar du kondition som grund. Det är konditionen och förmågan att utmana kroppen som är fokuset för den som hela tiden vill utveckla sin löpning. Men det kan ändå ta stopp i utveckling. Och det kan bero på att du inte har tränat tillräckligt med styrka.

För att bli snabbare på sprint ska du inte bara träna sprintsessioner i löparspåret. Du behöver bra explosiviteten och då ska du ha snabba och vakna muskler som kan reagera. Du behöver inte tunga och stora muskler för att klara av löpning, din styrketräning kan istället anpassas för att passa din löpning.

Du behöver inte ens gå till gymmet för att styrketräna. På Gorilla Sports och liknande butiker kan du köpa hem hantlar och skivstänger så du kan träna direkt i hemmet. Med bara några grundredskap kan du träna hela kroppen och skapa ett schema som du kan variera i nästan det oändliga.

En sak som många löpare missar när de vill bli bättre är att fokusera på bål och mage. Du behöver bra styrka i magen och bålen för att ha rätt teknik när du löptränar. Och viktigast av allt är att du ska ha styrkan att hålla samma hållning fastän du blir trött. Om magmusklerna är svaga blir de trötta fort och hela överkroppen börjar sjunka och förändras.

Många tror också att du inte behöver träna vader eller fötter eftersom de tränas i löpspåret, men det är fel. Du kan nöta på fel teknik om du har svaga vader eller fötter. Med några styrke- och rörelseövningar kan du känna stor skillnad när du är ute i spåren.