Komma tillbaka efter graviditeten

lopning_238700317

Att komma tillbaka till löpning efter graviditet är inte alltid det lättaste. Här tänkte vi dela med oss av några tips som kan vara till stor användning om man försöker göra detta.

Innan vi kommer med några konkreta tips är det viktigt att förstå att vi kommer alla med våra egna förutsättningar. Detta gäller i så många områden och träning och graviditet är bara två av dem. Det är viktigt att man tar hänsyn till sin egen situation och inte börjar för snabbt eller för hårt om man till exempel haft en besvärligt graviditet.

En av de saker som dock drabbar alla kvinnor är hormonet relaxin. Detta hormon hjälper att få plats och växa under graviditeten genom att göra kvinnans kropp mer formbar. Som en bieffekt av detta blir kroppen mer instabil och man lider större risk för många typer av skador. Relaxin finns kvar i kroppen i upp till 16 veckor efter förlossningen och så länge man fortfarande ammar.

Som magen blir större kommer ens tyngdpunkt att flyttas framåt och musklerna i baken blir allt mer inaktiv. Detta är inget man får tillbaka direkt efter förlossningen heller, så det är rekommenderat att styrketräna dessa muskler innan man kommer till bara till löpning.

Det kan även hända att magmusklerna blir extra slappa efter graviditet, och detta är väldigt vanligt om man gjorde kejsarsnitt. Då kan det vara bra att använda ett anpassat stöd för bättre komfort.

Löpning är dessutom en form av träning man kan göra tillsammans med barnet. Allt som krävs är en bra löpvagn. Detta är dock inget för nybörjaren då det kräver en hel del bålstyrka. Men kan man göra det får man helt plötsligt många fler tillfällen att löpa än man annars skulle.

Det viktiga med att börja träna igen är att man arbetar allsidigt för att bygga upp styrka i hela kroppen. När man väl känner att man är redo för löpning är det en bra idé att satsar på intervallträning till att börja med, även om man var mer av en långdistanslöpare innan. Detta är mer effektivt både för att gå ned i vikt och förbättra konditionen.