Löpning och graviditet

Att få nyheten om att man blivit gravid är många gånger spännande, skrämmande och ibland även överraskande. Om detta är situationen du nu befinner dig i kanske du börjar undra vad det betyder för din löpträning? Detta är något vi ska titta lite närmare på här.

Löpning är en fantastisk träningsform och går ju alltid bra att anpassa efter sin förmåga. Men är det säkert att fortsätta löpträna genom en graviditet? När man talar om graviditeter brukar man ju dela upp den i tre olika perioder om tre månader, så kallade trimester.

Under första trimestern brukar det sällan vara något problem att fortsätta träna mer eller mindre som vanligt. Som man går över mot andra trimestern har det dock börjat ske några betydelsefulla förändringar kring bäckenbotten och höften som kan göra att det blir svårt att ”hålla tätt”, så att säga. Men det kan också vara individuellt och vissa kvinnor har inga problem i detta område.

Man brukar dock vara för saker som hopp och stötar under andra trimestern och framåt. Så även om du känner att du kan springa, kan det vara en bra idé att växla till en mjukare löpstil.  Du kommer även märka att du lättare blir andfådd, och det har att göra med den ökade blodmängden i kroppen.

Som magen växer är det många som uppfattar löpning och jogging obekvämt. Men det går ofta bättre med raska promenader.