Löpning och löparknä

Löparknä är en av de vanligaste skadorna bland löpare och ställa till med en hel del besvär för dina löparplaner. Att inte förvärra skadan är så klart viktigt, men det finns sätt du kan fortsätta träning av något slag trots situationen.

Vila från aktiviteter som retar dina symptom är alltid viktigt vid en skada av något slag. Somliga finner det dock möjligt att fortsätta löpa, bara så länge de gör justeringar som kortare löpsträcka, längre tid mellan träningspassen, springa i långsammare tempo eller bara springa på ett mjukare underlag. Och du kan testa dig fram själv om någon eller några av dessa kan hjälpa dig.

Alternativt kan du titta på andra träningsformer som ger dig bra motion men inte belastar knäet lika mycket som löpningen gör. Cykling är ett alternativ många har vänt sig till och är mycket mer skonsamt mot ditt knä. Brukar du exempelvis normalt sett vara ute på löpspår i skog och mark, kan du alltid ta och titta på mountainbikes och se om någon passar dig och dina behov.

Simning är också något du kan prova på. Med vattnet som motstånd kan du i regel belasta kroppen ganska tungt utan att känna mer än mild påfrestning på kroppsdelarna. Och då du inte behöver mycket mer än en baddräkt eller ett par badbyxor, samt eventuellt ett par simglasögon, är det en väldigt låg prislapp att köra igång med under tiden skadan blir bättre.