Stockholm Marathon

Stockholm Marathon

Huvudstadens maratontävling också i folkmun kallad Stockholmsmaran är ett årligen återkommande element i Sveriges största stad. Själva loppet är även det störst sett till svenska maratonlopp och springs genom stadens centrala delar.

Stockholmsmaran har sin start på Lidingövägen strax intill Olympiastadion och väl inne på stadion hittar vi mot sluttampen av loppet även målgången.

Sträckan som de 21 942 löparna från hela 93 länder la bakom sig under förgående år (2014), var den klassiska sträckan av 42 195 distansmeter. Loppet är erkänt som Sveriges största lopp, både när det kommer till det totala antalet deltagare, men också när det kommer till mängden elitlöpare som vanligtvis brukar välja att delta.

Rent historiskt så var det första loppet som arrangerades den 4:e augusti 1979, men i nutid försöker man oftast hålla tävlingen antingen i början av juni eller alternativt i slutet av maj, beroende på vad som fungerar bäst i förhållande till andra händelser och event i Stockholms stadskärna.

Årets upplaga

Om du funderar att delta i årets upplaga av Stockholm Marathon 2015 anmäler du dig lättast på deras egen officiella hemsida under fliken “anmäl dig här”. I skrivande stund finns det ungefär 4000 platser kvar, platser som kan gå åt fort, så det gäller att vara på hugget om du ska kunna vara garanterad en plats i årets startfällt.

Var förbered

Om du tidigare varit med och sprungit ett maraton vet du vilka förberedelser som krävs, men om så ej är fallet och du nu planerat in ditt första maraton, skulle vi vilja ge dig några handfasta tips för att lyckas så väl som möjligt.

  1. Detta kan anses löjligt men tänk på att inte ta dig an utmaningen helt otränad. Bygg gradvis upp sträckan i ditt träningsupplägg och glöm heller inte att komplettera med annan underhållsträning. Viss styrke- samt uthållighetsträning och simning ä bra exempel på träningsformer du kan ta dig an vid sidan av din löpträning.
  2. Utrustningen. Detta går inte att trycka på nog. Var noga med att skaffa riktigt bra löparskor för underlaget och kläder som är gjorda för löpning som är rörelsefria, håller dig torr från svett och som även andas.
  3. Håll igång den närmaste veckan före loppet, men ta inte ut dig och spring distansen dagen före start. Du vill helt enkelt spara på en del energi under den sista tiden före loppet och inte försätta kroppen i en nedbrytningsprocess.
  4. Sist men inte minst. Vilken målsättning du än har så glöm inte att ha roligt och att njuta av upplevelsen.

Lycka till!