Träna för ett maraton

sh_gym_workout_marathonFör många löpare är drömmen att få springa ett riktigt maraton, en sträcka på 42 195 meter. För den vane löparen kan det handla om att utmana sig själv på det omöjliga, prestera mer än det outhärdliga och slutligen bevisa för sig själv och alla andra, det faktum att det faktiskt är möjligt.

Det finns några maraton som arrangeras runt om i världen. Vi har Stockholm Halvmaraton som går av stapeln i september. Denna halvmara innebär en sträcka utav 21 098 meter i Stockholm City.

Runt om i världens, arrangeras maratonlopp, återkommande från år till år. De fem största är i Chicago, Berlin, Boston, London och New York. Världsrekordet ligger idag på 2:02:57 och sattes utav kenyanen Dennis Kimetto.

Det gäller att sätta upp realistiska mål och börja träna i god tid. Ett absolut minimum är 6 månaders konsekvent tränande. Undvik att träna för mycket, veckorna innan bör du ta det lugnare för att kroppen ska hinna återhämta sig och orka ett maraton. Träna på mjuka underlag för att minimera belastningen på leder och senor.

Vid långdistanslöpning är det viktigt att dricka och äta för att fylla på energi under tiden du springer, det kan vara bra att öva på detta innan ett maraton. Träna varierat för att stärka upp kroppen. Träna långa distanser för att förbereda inför loppet, rundor som varar minst två till tre timmar.