Vi har alla olika förutsättningar

En av de fantastiska sakerna med löpning är just att den kan anpassas efter utövaren. Och detta är något alla måste tänka på att göra istället för att försöka kopiera någon annan som kanske har helt olika förutsättningar.

Kroppens förutsättningar

Kroppar kommer i många olika former och storlekar och det bästa resultatet får man genom att träna efter den kropp man har mot målet av den kropp man vill ha. Letar man till exempel upp ett löpningsprogram för nybörjare kommer det inte vara anpassat någon som är kraftigt överviktig och det kan då kännas demoraliserande när man inte kan hålla utvecklingen programmet har lagt upp.

Men det finns även andra kroppsliga förutsättning som kan skapa problem. Kvinnor med stor byst kan ha svårt att hitta tillräckligt med stöd för att springa bekvämt och medan alternativet att genomgå en bröstreduktion kan vara allt för drastiskt för somliga kan det ibland inte bara låta en träna friare utan även minska problem som ryggsmärtor.

Tidsförutsättningar

En annan vanlig förutsättning man måste arbeta efter är hur mycket tid man faktiskt kan lägga ned på sin träning. Arbete och familj är nog de två största faktorerna i mångas liv, men även andra ansvar och antaganden kan styra över hur mycket tid man kan ägna åt något som träning.

I regel brukar man föredra fler men kortare pass över färre och längre. Att hitta många pass i veckan kan dock vara svårt för somliga och då måste man lägga upp en träning som fortfarande ger resultat utifrån den tid man har tillgängligt. Att boka tid med en personlig tränare och arbeta tillsammans för att ta fram något som kommer ge resultat, även om det bara är på lång sikt, kan vara ett bra alternativ.